tirsdag 11. mars 2008

Barokken

Kunsten i barokken



I barokk kunsten finner vi skarpe motsetninger, mye overflod og pynt. Kunsten uttrykker sterke følelser og har ofte religiøse temaer og motiver. her er tre bilder fra barokken som viser dette:





Bildet er laget av Michelangelo Merisi da Caravaggio (1571-1610) og det heter Judith og Holofernes. Det som er typysk barokkt med dette bildet er den realistiske stilen og det dramatiske motivet. Og ikke minst bruken av mørke farger i bakgrunn, noe som fremhever blodet og den røde duken.






Dette bildet er også laget av Michelangelo Merisi da Caravaggio og det heter Den skrivende st. Jeronimus. legg merke til hodeskallen til venstre i bildet og kontrasten i fargene. Jeg synes også at dette bildet har et religiøst tema, ettersom Jeronimus (342-420) la ned et stort arbeid for å skrive ned og forklare bibeltekster.


http://www.linesandcolors.com/images/2007-06/bernini_450.jpg


Bildet viser to skulpturer som er laget av Gian Lorenzo Bernini (1598-1680). Jeg synes at skulpturene viser kunsttrekk fra barokken ved at de uttrykker sterke følelser.


Musikken i barokken


Det pompøse og overdådige preget denne perioden.




Iron Maiden


Et britisk Heavy metal-band som jeg mener har litt bakgrunn ifra barokken ved at musikken dems beskriver sinnsopplevelser og følelser på en unik og litt overdrevet måte.




http://www.vinylzart.com/images/AlbumCovers-IronMaiden-Killers(1981).jpg


En sang av Iron Maiden:

Fear of the dark




I am a man who walks alone
And when I'm walking a dark road
At night or strolling through the park
When the light begins to change
I sometimes feel a little strange
A little anxious when it's dark
Fear of the dark, fear of the dark
I have constant fear that something's always near
Fear of the dark, fear of the dark
I have a phobia that someone's always there
Have you run your fingers down the wall
And have you felt your neck skin crawl
When you're searching for the light?
Sometimes when you're scared to take a look
At the corner of the room
You've sensed that something's watching you
Have you ever been alone at night
Thought you heard footsteps behind
And turned around and no one's there?
And as you quicken up your pace
You find it hard to look again
Because you're sure there's someone there
Watching horror films the night before
Debating witches and folklores
The unknown troubles on your mind
Maybe your mind is playing tricks
You sense, and suddenly eyes fix
On dancing shadows from behind
Fear of the dark, fear of the dark
I have constant fear that something's always near
Fear of the dark, fear of the dark
I have a phobia that someone's always there
When I'm walking a dark road
I am a man who walks alone


Sangen fear of the dark beskriver hvordan en mann føler seg når han går alene langs en mørk gate. Teksten får frem sinnstemmningen til denne mannen på en litt overdrevet måte. Noe som jeg mener at er trekk fra barokken.


Musikkvideo


http://youtube.com/watch?v=VBnXoqvcAZQ


Vi kan se i musikkvideo'n at alle i bandet går i mørke klær med motiver av Eddie (bandet's maskot). Denne figuren kan virke litt skummel og det kan ha en sammenheng med at de vil skape et lite opprør. Akkurat som kunstnere i barokken som ville uttrykke sin reaksjon mot enkelte prinsipper i renessansen.